Press Release

June 10th 2019

Arabian Bourse receives Initial Approval for Crypto Asset Exchange & Custodian 

The Financial Services Regulatory Authority (FSRA) of Abu Dhabi Global Market has given In-Principal Approval to Arabian Bourse to establish and operate a full-fledged crypto asset exchange and custodian.

GMEX Group (GMEX), a leader in digital business and technology solutions for exchange and post-trade operators, and Arshad Khan, regional exchanges founder and business expert are pleased to announce the completion of the latest phase in the creation of their joint venture, Arabian Bourse (ABX), set up under Abu Dhabi Global Market (ADGM). Based in the United Arab Emirates (UAE), ABX aims to be a fully regulated, first of its kind crypto asset exchange and custodian initiative; that focuses on global institutional and retail traders.

ABX is implementing the proven GMEX Fusion hybrid centralised & blockchain distributed ledger technology suite, which is deployed and trusted by international regulated financial institutions around the globe. With a goal to be the leading institutional grade crypto assets exchange and custodian in the region, ABX is building a fully integrated ecosystem to become the preferred venue for crypto assets listing, trading and settlement with associated digital custody, depository and data services.

 

ABX has chosen to be based in ADGM, Abu Dhabi, to benefit from the enlightened crypto asset regulatory framework, rapidly growing crypto asset industry in the region, concentration of global financial institutions and a trusted regulatory regime.

 

Bringing together crypto asset holders, blockchain technology opportunities and related strategic investments, the ABX ecosystem will ultimately act as a bridge, aggregating Middle East and Northern Africa (MENA) digital assets activity with other major digital asset centres around the world.

 

ABX promoters bring together decades of experience in setting up and operating financial exchanges in the region and internationally. This uniqueness of ABX shall be its core strength to achieve the objective of establishing a seamless, secure and liquid digital assets eco-system in the region.

 

Arshad Khan, Co-founder and CEO of Arabian Bourse said “The last few years have seen remarkable growth in the largely unregulated digital-assets market. ABX will address this issue by offering a fully regulated, robust and transparent eco-system.” He added “Receiving in-principal regulatory approval for ABX from the Financial Services Regulatory Authority of Abu Dhabi Global Market is a key milestone in the establishment of the new crypto asset exchange and custodian.”

 

Hirander Misra, Chairman & CEO at GMEX Group and Vice Chairman at Arabian Bourse, commented “By bringing together proven market expertise and technology with a deep understanding of the exchange landscape in the Middle East, our partnership approach has ensured we can deliver an innovative market infrastructure solution in a highly credible regulated environment.” Adding “we look forward to obtaining the final licences to launch the digital exchange and custodian.”

البورصة العربية تحصل على الموافقة المبدئية لتبادل الأصول المشفرة والحفظ الرقمي

منحت هيئة تنظيم الخدمات المالية (FSRA) في سوق أبو ظبي العالمي موافقة مبدئية للبورصة العربية لتأسيس وتشغيل بورصة لممارسة تعاملات متكاملة لتبادل الأصول المشفرة والحفظ الرقمي

 

لندن، أبو ظبي، 10 يونيو 2019. أعلنت مجموعة GMEX (GMEX)، الشركة الرائدة في مجال حلول الأعمال والتكنولوجيا الرقمية لمشغلي التبادل وما بعد التداول، وأرشد خان، مؤسس البورصات الإقليمية وخبير الأعمال، عن استكمال المرحلة الأخيرة في إنشاء مشروعهم المشترك "البورصة العربية (ABX)"، التي تأسست في إطار سوق أبوظبي العالمي (ADGM). وتهدف البورصة العربية، التي تتخذ من دولة الإمارات العربية المتحدة مقراً لها، إلى أن تكون مؤسسة للتداول منظمة بالكامل، وهي المبادرة الأولى من نوعها لتبادل الأصول المشفرة (الرقمية) والحفظ الرقمي التي تركز على المؤسسات العالمية وتجار التجزئة.

تقوم البورصة العربية بتنفيذ مجموعة تقنيات (GMEX Fusion) التي تتمثل في التقنيات الهجينة والمركزية، وتقنية البلوكشين والدفتر الموزع (hybrid centralised & blockchain distributed ledger technology)، والتي أثبتت فاعليتها على أرض الواقع، حيث يتم نشرها واعتمادها من قبل المؤسسات المالية الدولية المنظمة في جميع أنحاء العالم. تعمل البورصة العربية على بناء نظاماً بيئياً متكاملاً تمامًا لتصبح المكان الأمثل لقائمة الأصول المشفرة وتداولها وتسويتها مع توفير خدمات الحفظ والإيداع والبيانات الرقمية المرتبطة بها.

اختارت البورصة العربية أن يكون مقرها في سوق أبوظبي للأوراق المالية، بالعاصمة الإماراتية أبوظبي، للاستفادة من عددٍ من المزايا التي توفرها هذه الجهة من بينها الإطار التنظيمي المتميّز للأصول المشفرة، حيث أن قطاع الأصول المشفرة يشهد وتيرة متسارعة في النمو بالمنطقة، وذلك بفضل تركيز المؤسسات المالية العالمية على الاستثمار في المنطقة، إلى جانب توفر الأطر التنظيمية الموثوق بها.

من خلال الجمع بين أصحاب الأصول المشفرة، والفرص التي توفرها التكنولوجيا لا سيما تقنية البلوكشين والاستثمارات الاستراتيجية ذات الصلة، سيعمل النظام البيئي للبورصة العربية بمثابة جسر يجمع أنشطة الأصول الرقمية في الشرق الأوسط وشمال إفريقيا مع مراكز الأصول الرقمية الرئيسية الأخرى حول العالم.

يتمتع الأعضاء المؤسسين للبورصة العربية بخبرة كبيرة تمتد إلى عقود في إنشاء وتشغيل البورصات المالية في المنطقة وعلى المستوى الدولي. تستمد البورصة العربية قوتها الأساسية من نهجها المتفرد، حيث تركز على تحقيق الهدف المتمثل في إنشاء نظام بيئي للأصول الرقمية في المنطقة تتسم بالسلاسة والأمن والتوافر.

وبهذا الصدد، قال أرشد خان، المؤسس المشارك والرئيس التنفيذي للبورصة العربية: " شهدت السنوات القليلة الماضية نموًا ملحوظًا في السوق غير المنظم للأصول الرقمية، ولهذا فكرنا في تأسيس البورصة العربية التي ستعمل على إيجاد حلولاً عملية لمعالجة هذه المشكلة، وذلك من خلال إنشاء نظام بيئي منظم بالكامل، يتسم بالقوة والشفافية".

 

وتابع أرشد خان: "يعتبر حصول البورصة العربية على الموافقة المبدئية من طرف سلطة تنظيم الخدمات المالية في سوق أبوظبي العالمي، بمثابة علامة فارقة في تأسيس بورصة جديدة للأصول المشفرة والحفظ الرقمي".

ومن جانبه علق هيراندر ميسرا، رئيس مجلس الإدارة والرئيس التنفيذي لمجموعة GMEX ونائب رئيس مجلس الإدارة في البورصة العربية، قائلاً: "من خلال الجمع بين الخبرة والتكنولوجيا التي أثبتت نجاحها في السوق، مع امتلاكنا لفهم عميق لمشهد التبادل في الشرق الأوسط، يضمن نهج شراكتنا قدرتنا على تقديم حلولاً مبتكرة للبنية التحتية للسوق، وذلك من خلال العمل على توفير بيئة منظمة وذات مصداقية عالية". وأضاف: "نتطلع إلى الحصول على التراخيص النهائية للمضي قدماً في عملية إطلاق بورصة التبادل والحفظ الرقمي".

© Arabian Bourse 2019